Tampereen raitiotien infran ja kaluston hankinta
Tilaajan eli Tampereen kaupungin asiantuntija raitiotien hankintamuodon suunnittelussa, infra-allianssin ja kaluston hankinnassa sekä allianssin kehitysvaiheen infrasuunnittelussa 2010–2017.
Hankkeen kokonaislaajuus oli noin 390 M€, mikä koostui Raitiotieallianssin noin 285 M€:n tavoitekustannuksesta ja noin 105 M€:n vaunu- ja kunnossapitohankinnasta.
Alkutiedon osaaminen elinkaariperiaatteessa toi Tampereen kaupungille noin 140 M€:n hyödyn raitiovaunuhankinnassa verrattuna perinteiseen, vaunujen hintaan perustuvaan hankintatapaan.
Tampereen raitiotie valmistui siten, että koeliikenne matkustajien kanssa alkoi 10.5.2021 ja kaupallinen liikenne kahdella linjalla 9.8.2021. Valmiissa raitiotiessä tulee hyvin esille Alkutiedon määrittelemä raitiotiejärjestelmän arkkitehtuuri sekä infraratkaisuissa että vaunukalustossa.
Raitiotien radan ja varikon rakentaminen käynnistyi vuoden 2017 alussa. Raitiovaunujen kilpailutus ratkesi syksyllä 2016. Hankintavalituksen jälkeen 19 vaunun ja 10 vuoden kunnossapidon hankintasopimus optioineen allekirjoitettiin 16.10.2017. Raitiovaunujen suunniteltu käyttöikä on 40 vuotta ja kunnossapitosopimus voidaan laajentaa 40 vuoteen asti. Hankintasopimus sisältää option 46 vaunun hankintaan.
Raitiotiehanke käynnistyi 16.6.2014, kun kaupunginvaltuusto päätti toteuttaa raitiotien. Syksyllä 2014 selvitettiin raitiotien teknistaloudellisiin ominaisuuksiin ja Tampereen aikatauluun parhaiten sopiva hankintamuoto. Työ sisälsi raitiotiejärjestelmän ominaisuuksien ja reunaehtojen selvittämisen hankintaa valmistelleelle työryhmälle. Kun hankintamuodot oli valittu, työ jatkui hankinta-asiakirjojen laadinnalla raitiotiejärjestelmälle ominaisten teknisten, toiminnallisten ja taloudellisten seikkojen osalta. Kalustohankinnassa asiakirjojen päävastuu oli Alkutieto Oy:llä. Toimeksiantoon kuului myös osallistuminen tarjouskilpailun arviointiryhmiin ja voittajien valintaan.
Infra-allianssin hankinta päättyi kesäkuussa 2015, jonka jälkeen välittömästi alkoi allianssin kehitysvaihe. Alkutiedon tehtävä jatkui kehitysvaiheen raitiotieteknisenä ja -taloudellisena asiantuntijana ja suunnittelijana. Kehitysvaihe valmistui syksyllä 2016, jonka jälkeen kaupunginvaltuusto teki lopullinen raitiotien toteutuspäätöksen 6.11.2016. Rakennustyöt alkoivat vuoden 2017 alussa. Alkutiedon työ jatkui allianssin asiantuntijana.
Kalustohankinta toteutettiin neuvottelumenettelyllä. Hankintapäätös syntyi syksyllä 2016 ja markkinaoikeus ratkaisi päätöksestä tehdyn valituksen Tampereen hyväksi lokakuussa 2017. Hankintasopimus allekirjoitettiin 16.10.2017. Alkutiedon toimeksiantoon kuului tarjouspyynnön tekninen aineisto kokonaisuudessaan sekä aineiston englanninkielinen käännös, sopimuksen valmistelu yhdessä lainopillisen avustajan kanssa, vastuu neuvotteluista teknisten kysymysten osalta ja hankintaratkaisu sekä sopimuskatselmus. Toimeksianto jatkui valitusprosessiin liittyvien asiakirjojen laatimisella teknisten ja kaupallisten perusteiden osalta.
Työn yhteistyökonsultteina olivat Vison Alliance Partners Oy, Hannes Snellman Asianajotoimisto Oy, Inspira Oy ja Sweco PM Oy.
Raitiovaunujen uushankinta Helsinkiin
HKL-liikelaitoksen raitioliikenneyksikön uusien raitiovaunujen hankintaprosessien konsultointi useilla sopimuksilla.
Pitkäaikainen sopimus alkaen syksystä 2008. Työ sisälsi aluksi vaunun konseptisuunnittelua, tarjousasiakirjojen valmistelua, tarjousten arviointia, hankintasopimuksen valmistelua, hankintaratkaisun sekä esisarjavaiheen loppuunsaattamisen tuen. Hankintapäätös 40 vaunusta tehtiin 2011. Hankintaoptioita on lunastettu 30 perusvaunua ja 52 alkuperäistä vaunua pidempää versiota Raide-Jokerille sekä Laajasalon raitioliikenteeseen.
Hankinnan kehitettiin matalalattiaraitiovaunu, jossa ei ole ongelmia, joita Helsingissä oli havaittu aiemmin hankituissa moninivelvaunuissa. Alkutieto osallistui jo varsinaista hankintaa edeltäneeseen suunnitteluvaiheeseen.
Hankintapäätöksen jälkeen kilpailutettiin vaunun muotoilu, jossa Alkutiedon tehtävänä oli kilpailutusasiakirjojen laadinta ja hankintaratkaisun valmistelu.
Myöhemmin Alkutieto Oy on konsultoinut vaunujen tyyppihyväksyntä- ja vastaanottovaiheita.
Kahden prototyyppivaunun vastaanotto ja koeajot alkoivat 2013. Sarjatuotannon vaunujen toimitukset alkoivat 2015. Vaunuoptioiden kanssa toimitukset jatkuvat edelleen.
Vuoden 2020 alusta on alkanut uusi sopimus HKL:n seuraavasta raitiovaunuhankinnasta.
Työn tilaajana oli HKL:n raitioliikenneyksikkö, jossa työstä vastasi ensimmäisessä hankintavaiheessa kalustopäällikkö Ollipekka Heikkilä.
Tampereen ja Turun katuraitiotien yleissuunnittelu
Tilaajan asiantuntijakonsultti raitiotien suunnittelussa ja yleissuunnitelmien hankinnassa ja toteutuksessa 2010–2014. Työ sisälsi raitiotien teknisen määrittelyn, tarjouspyyntöasiakirjojen valmistelun, suunnittelutyön kilpailutuksen sekä suunnittelun valvonnan ja tilaajan avustamisen työn yksityiskohdissa ja viimeistelyssä. Työ alkoi Tampereen kaupungin toimeksiantona. Turun kaupunki liittyi myöhemmin yleissuunnittelutyöhön.
Tampereen kaupunginvaltuusto päätti siirtymisestä yksityiskohtaiseen suunnitteluun ja raitiotien toteutuksen kilpailutukseen 16.6.2014. Turku lykkäsi päätöksentekoaan. Raitiotie käsiteltäneen kaupunginvaltuustossa lokakuussa 2018.
Yleissuunnitelman yhteistyökonsultteina toimivat Ramboll Finland Oy ja WSP Finland Oy.
Tallinnan rautatietunneli
Alkutieto osallistui syksyllä 2017 FinEst Link technology challenge ideakilpailuun rautatietunnelista Helsingin ja Tallinnan välille. Kilpailun lähtökohtana oli viranomaisten teettämä suunnitelma rautatietunnelista Helsinki-Vantaan ja Tallinnan Ülemisten lentokenttien välille. Kilpailuun osallitui 7 työtä, jotka esiteltiin FinEst link -seminaarissa Tallinnassa 7.2.2018. Kilpailussa ei jaettu sijoituksia eikä palkintoja.
Alkutiedon kilpailutyön lähtökohtana oli tunnelin liiketoimintamalli. Merkittävä havainto oli, että tunneli voidaan tehdä niin, että se mahdollistaa päivittäisen työmatkaliikenteen kaupunkien välillä. Työmatkaliikenteen matkamäärä ja markkinahinta muodostavat ylivoimaisesti merkittävimmän osan tunneliorganisaation toiminnasta ja tuloista. Siten tunnelin suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana tulee olla ensisijassa kyky palvella työmatkaliikennettä.
Työssä esitettiin alustava liiketoimintasuunnitelma ja sen edellyttämä vähimmäisinvestointi. Tunnelikokonaisuutta voidaan ensimmäisen vaiheen jälkeen laajentaa ja sopeuttaa palvelukokonaisuuden kehittämistä toteutuvan kysynnän mukaisesti.
Peruskonsepti muodostui seuraavista osista:
- Mahdollisimman suora tunneli Helsingin keskustan ja Tallinnan Balti Jaamin asemien välille.
- Tunnelin pendelijunat ovat osa Helsingin ja Tallinnan seutujen paikallisjunaliikenteen palvelua tarjoten vaihdottomat yhteydet kummankin seudun paikallisjunaverkoille.
- Helsingissä tunnelin asema sijoitetaan Kaivokadun alapuolelle metron ja Pisara-radan varauksien välille tasolle -35 metriä, josta rata nousee nykyisen radan tasoon ja Pasilan asemalle ennen Nordenskjöldinkatua.
- Tunnelissa ajetaan myös autojenkuljetusjunia kaupunkien jakeluliikenteen sekä pidemmän matkan maantierahdin tarpeisiin.
- Tunneli on EU:n rautatieliikenteen yhteensopivuuden normien (TSI) mukainen, jotta kummankin maan rautatiekalusto sekä tulevan Rail Baltican junien liikennöinti tunnelissa on mahdollista.
Tunnelin alkuvaiheelle laskettiin alla olevan taulukon mukaiset juna- ja käyttömäärät.
Junatyyppi |
Junia/pvä |
Junia/vuosi |
Kuorma/vuosi |
Selite |
---|---|---|---|---|
Paikallisjunat | 100 |
32.000 |
13,1 M matkaa |
Peruste H:gin seudun matkatilastot |
Autojunat | 17 |
6.200 |
121.000 autoa |
Kuorma- ja pakettiautot junassa |
Seutujunat | 9 |
3.300 |
3,9 ton-km |
Peruste 5 vaunun junat |
Tavarajunat | 3 |
1.100 |
3,1 M ton |
|
Yöjunat | 1 |
365 |
0,8 ton-km |
Varsovaan tai Berliiniin |
Tunnelin operatiiviseksi tulokseksi laskettin 210 M€ vuodessa. Perusteena on nykyaikainen ja jo olemassa oleva, kaupallisesti kypsä rautatiekalusto. Kulujen ja tulojen jakautuminen on esitetty alla.
Operointi ja kunnossapito | Kulut |
Tulot |
---|---|---|
Paikallisjunat | 58 % |
79 % (lipputulot) |
Autojunat | 11 % |
14 % (kuljetuspalvelumaksut) |
Tunneli | 31 % |
7 % (ratakapasiteetin myynti) |
Alkutiedon ehdotus tunneliksi poikkeaa 7.2.2018 julkaistusta viranomaissuunnitelmasta seuraavilta osin:
- Tunneliyhteys päättyy Helsingissä Helsingin ja Pasilan asemien välille ja yhtyy Pasilassa Suomen rataverkkoon.
- Tunneliyhteys johdetaan Tallinnassa Balti Jaamin asemalle, jonka länsipuolella rata yhtyy Viron rataverkkoon.
- Yhteydet ja terminaalit Helsingin ja Tallinnan lentokentille eivät kuulu ensimmäiseen toteutusvaiheeseen, vaan lentokenttiä palvellaan olemassa olevin ratayhteyksin, joita tunnelin junat voivat käyttää suoraan.
- Tunnelissa on limiraide, jossa on sekä eurooppalainen 1435 mm:n raideleveys että suomalais-virolainen 1520/1524 mm:n raideleveys.
- Autojenkuljetusjunille on terminaali Helsingissä Ilmalassa ja Tallinnassa Balti Jaamin länsipuolella, jossa on useita ratapihoja.
- Siirtokuormaus ja tarvittaessa raideleveyden vaihto tapahtuu ensisijaisesti Tallinnassa.
Alkutiedon tunnelikonseptin poikkeaminen viranomaissuunnitelmasta alentaa hankkeen aloitusvaiheen kokonaiskustannusta alla luetelluista syistä:
- Hankkeen kokonaispituus on Suomen puolella lyhyempi tunnelin päättyessä ennen Pasilaa Helsingin lentokentän sijaan.
- Viron puolella tunnelihanke pitenee rakennettaessa rata Balti Jaamin asemalle.
- Suomessa tarvitaan vain yksi maanalainen asema.
- Terminaalin rahdin siirtokuormausta ja raideleveyden muutosta varten tarvitaan vain Tallinnassa.
- Autojunien terminaalit ovat yksinkertaiset ja kustannuksiltaan alhaiset.
Alkutiedon kilpailutyön tekivät Antero Alku ja Esa Nurkka.
Linkit raporttiin ja työn esitelmään (kumpikin vain englanniksi).
Henkilökunta raidejoukkoliikenteessä
Selvitys asiakaspalveluhenkilökunnan käytöstä HKL:n metro- ja raitioliikenteessä. Arvioitu vaikutusta koettuun turvallisuuteen, matkustajamääriin sekä liikenteenhoidon talouteen. HKL:n julkaisusarja B:11/2009. Linkki työhön, PDF 1,4 Mt.
Mennäänkö metrolla? Joukkoliikenteen uusi aika
Nykyaikaista joukkoliikennettä, sen kehitystä ja mahdollisuuksia sekä kaupunkisuunnittelua käsittelevä runsaasti kuvitettu tietokirja. Kirja esittelee toteutuneita joukkoliikenne- ja kaupunkirakenneratkaisuja useista Euroopan maista. Saatavana kirjakaupoista tai Alkutieto Oy:stä. Julkaistu 2007.
Paikallisjunaliikenteen toteuttamisedellytykset rataosilla TurkuLoimaa ja TurkuSalo
Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäselvityksen yhteydessä tehty selvitys paikallisjunaliikenteestä Turusta Loimaalle ja Saloon. Työssä on alustava liikennöintisuunnitelma, matkustajamääräennuste ja kannattavuusarvio. Työ on valmistunut 2007. Linkki työhön, PDF 1,6 Mt.
Raitiotien kaupunkikehitysvaikutukset Raisiossa
Raision kaupungin tilauksesta tehty suunnitelma Raision keskusta-alueen kehittämisestä siten, että Raisiosta on raitiotieyhteys Turkuun. Työhön sisältyi arkkitehti Tommy Gustaffsonin diplomityö. Työ sisältää Raision keskusta-alueen maankäytön kehityssuunnitelman sekä suunnitelman raitiotiestä Raision alueella ja arvion raitiotien kaupunkitalousvaikutuksista. Työ on valmistunut 2007.
UusikaupunkiTurku henkilöjunaliikenteen toteuttamisselvitys
Osana Vakka-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelmaa tehty selvitys henkilöjunaliikenteen palauttamisesta Uudenkaupungin ja Turun välille. Työ on tehty 2005. Työ sisältää alustavan liikennöintisuunnitelman aikatauluineen, matkustajamääräennusteen, kannattavuusarvion sekä alustavan arvion radalla tarvittavista investoinneista. Linkki työhön, PDF 1,7 Mt.
Paikallisen raideliikenteen toteuttamismahdollisuudet Varsinais-Suomessa
Varsinais-Suomen liiton tilauksesta vuonna 2004 valmistunut selvitystyö päivitti vuoden 2000 paikallisliikenneselvityksen ja vuoden 2002 pikaraitiotieselvityksen kustannukset ja lipputulotiedot. Lisäksi arvioitiin raiteiden rakentamisen kiinteistötaloudellisia vaikutuksia. Linkki työhön, PDF 3 Mt.
Raitiovaunu tulee taas
Yleistajuinen kirja modernista raitioliikenteestä, Light Railista. Kirjoittaja Antero Alku, 2002.
Työt jatko-opintojen yhteydessä
Yleiskaavaehdotus Espoon Histaan
Harjoitustyönä TKK:ssa työryhmänä tehty osayleiskaava ja liikennejärjestelmä vuodelta 2006. Joukkoliikenneratkaisuna kevyt paikallisjunarata Espoon keskuksesta. Histan alueella kolme pysäkkiä. Ratkaisu sallii ELSA-radan toteuttamisen Histan ohi Turunväylän käytävässä maakuntakaavan mukaisesti.
Yleiskaavaehdotus Hyrylän varuskuta-alueelle
Opiskelijakilpailuna Aalto-yliopistossa työryhmänä tehty osayleiskaava ja liikennejärjestelmä vuodelta 2006. Joukkoliikenneratkaisuna pikaraitiotieyhteys Keravalta Hyrylän keskustaan. Kaavoituksen perusratkaisu identiteetiltään erilaisten persoonallisten kylien nauha. Henkilöautoilu kylissä ulkosyöttöinen, keskustat rakentuvat kävelyalueina raitiotiepysäkin ympärille. Toinen palkinto.
Työn lähtökohtana oli Hyrylän ilmatorjuntarykmentin varuskunta-alue, joka oli jäämässä pois käytöstä. Kilpailutyön ideana oli sijoittaa alueelle asutusta kyliin, joissa yhdyskuntarakenne ja pavelut täyttävät päivittäiset tarpeet ja elinympäristö vastaa asukkaiden toiveita asumismuodoista ja mahdollisuudesta autottomuuteen. Kylien ytimenä ovat ratikkapysäkin ympärillä olevat palvelut ja kävelyyn perustuva ympäristö. Raitiotie kytkee alueen kylät sekä Hyrylän että Keravan keskustoihin ja Keravan kautta edelleen mm. junalla Helsinkiin.
Työn ohessa tunnistettiin raitiotien potentiaali tukea vastaavanlaista yhdyskuntarakenteen kehitystä myös kilpailualueen ulkopuolella ja Keravalla. Keravan puolella raitiotie palvelisi myös jo rakennettuja alueita. Keravalla olisi mahdollisuutena jatkaa raitioliikenne Porvoon radalle esimerkiksi Nikkilään asti, mikäli vaunujen tekniikaksi valitaan rautatieverkkoon yhteensopiva kaksivirtavaunu.
Linkki aluetta kuvaavaan kuviteltuun lehtiartikkeliin, PDF 120 kt.
Viitesuunnitelma Porin Aittaluotoon
Harjoitustyö TKK:lla 2006. Porin Aittaluodon teollisuusalueen kaupunkiuudistus, osayleiskaavaluonnos ja kaupunkitilalliset ratkaisut. Suunnitelma tukeutuu rengasmaiseen raitiolinjaan, joka kytkee alueen Porin keskustaan ja rautatieasemaan. Korttelirakenne toistaa Porin vanhaa ruutkaavaa ja sen rakennusten mittakaavaa. Raitiotie on mahdollista toteuttaa edullisesti yksiraiteisena ja käytetyn vaunukaluston kanssa.
Linkki koko alueen havainnekuvaan.
Asemakaava Santahaminan Radioniemeen
Harjoitustyö TKK:lla 2005. Asumalähiö 1500 asukkaalle palveluineen rakentuen pien- ja kerrostaloista. Tukeutuu Laajasalon raitiotien laajennukseen Santahaminaan. Aluella kävelykeskusta ja tonttikadut ovat pihakatuja.
Sivu on tehty 31.1.2005. Viimeisin päivitys 7.8.2021.